10 olulist ainet, mis toetavad silmade tervist



10 olulist ainet, mis toetavad silmade tervist
Daniil Kuželev/Unsplash.com

Nägemismeel on maailma tajumise üks põhiviise. Silmad reageerivad valgusele ja muudavad nähtu ajule töödeldavaks ja mõistetavaks.Millised ained on silmade tervise jaoks kõige olulisemad? Miks on silmavitamiinid olulised?

Silmade hea tervise eelduseks on regulaarne nägemiskontrollis käimine, päikeseprillide kasutamine, suitsetamise vältimine ja tasakaalustatud täisväärtuslik toitumine.

Toidulaud peab sisaldama mõõdukas koguses küllastumata rasvhappeid, vitamiine ja mineraalaineid.

Eriti oluline on, et menüü koosneks antioksüdantide poolest rikastest puu-, juur- ja köögiviljadest, nagu tsitruselised, porgandid ja lehtsalat.

Antioksüdantide tarbimine aeglustab silma väga tähtsa osa, kollatähni kärbumist. See on ala silma võrkkestal, mis vastutab teravdatud nägemise eest (lugemine, kaugele vaatamine).

Kollatähnis on suures koguses pigmente karotenoide, mille hulk ajaga väheneb. Kollatähni kärbumine tekitab muutusi silmapõhjas ning on kõige sagedasem nägemise languse põhjus vanematel inimestel.

Kuidas silmavitamiinid silmi kaitsevad?

Apteegi käsimüügist leiab silmavitamiine,

  • mis kaitsevad silma võrkkesta ja nägemisnärvi,
  • tugevdavad silma veresoonte seinu,
  • hoiavad ära verevalumid ja
  • parandavad nägemise teravust.

Luteiin ja zeaksantiin

Seotud lood:

Inimese silmas leidub kahte sorti karotenoide – luteiini ja zeaksantiini. Need on kollased pigmendid, mis kollatähnile tema värvuse ja nime annavad.

Loe veel

Luteiin ja zeaksantiin toimivad looduslike päikeseprillidena, kaitstes silma kahjuliku ultraviolettkiirguse eest ja aeglustades kollatähni kärbumist. Need karotenoidid aitavad säilitada head nägemist, eriti hämaras.

Luteiin ja zeaksantiin on antioksüdantsed, neutraliseerides valgusega kokkupuutel vabanevaid vabu radikaale, mis võivad silma võrkkesta kahjustada.

Kes luteiini kõige rohkem vajavad? Luteiini vajavad enam vanurid, suitsetajad, menopausis naised ja siniste silmadega inimesed, kelle silmades on vähem kaitsvat pigmenti melaniini.

Kui palju luteiini ja zeaksantiini me päeavas vajame? Keskmine päevane tarvitav luteiini ja zeaksantiini kogus võiks olla 6 mg.

Luteiin ja zeaksantiini leidub enim tumedas lehtköögiviljas, munas ja maisis.

A-vitamiin

A-vitamiin on antioksüdant, mis mängib hea nägemise juures olulist rolli.

Kuidas A-vitamiin silma kaitseb? See hoiab silma limaskesta niiskena ja kaitseb bakterite eest, vähendades seeläbi põletiku tekke riski. A-vitamiin aitab silmadel pimedas kohaneda, ennetab kollatähni kärbumisest põhjustatud pimedaksjäämist ja kae moodustumist.

A-vitamiini puudus võib põhjustada kanapimedust ehk hämaras ja pimedas nägemise häireid, silmade kuivust ja sarvkesta pehmenemist.

Inimene omastab A-vitamiini aktiivse retinoolvormina põhiliselt loomsetest allikatest nagu maks ja munad. Samas suudab keha ka taimsest toidust pärineva beeta-karoteeni retinooliks muundada. Head beeta-karoteeni allikad on kollased ja oranžid puu- ja köögiviljad ning marjad.

Päevane soovituslik vitamiin A kogus on ligikaudu 800 mikrogrammi retinooli-ekvivalenti.

Tsink

Tsink on mineraalaine, mis aitab A-vitamiinil imenduda ja luua pigmenti melaniin, mis kaitseb silma ultraviolettkiirguse eest.

Tsink on oluline faktor immuunsüsteemi toimimises ja antioksüdantses kaitses. Lisaks aitab tsink parandada pimedas nägemist ja hoiab ära kollatähni kärbumist.
Tsink toidus

Tsinki sisaldavad näiteks maks, pähklid, täisteratooted ja kala.

Päevane soovituslik tarbimisannus on 9 mg.

Kas teadsid: kuna tsingi imendumist pärsivad taimsed happed, võiksid taimetoitlased tarbitavat kogust ligi 30% võrra suuendada.

E-vitamiin

E-vitamiin on mitmes vormis esinev antioksüdant, kuid inimese organism omastab seda kõige paremini alfa-tokoferoolina.

Kuidas E-vitamiin silmi kaitseb? E-vitamiini puuduse üks tunnustest on nägemise halvenemine. See silmade jaoks oluline vitamiin aeglustab kollatähni kärbumist, takistab kae moodustumist ja tugevdab kapillaaride seinu.

Päevas võiks tarbida 10 mg E-vitamiini. Seda saame peamiselt taimsetest toiduainetest, näiteks pähklitest ja taimeõlidest.

Seleen

E-vitamiinil aitab paremini imenduda mikroelement seleen.

Kuidas seleen silmade tervist toetab? See on antioksüdant, mis soodustab kapillaaride arengut ja parandab vereringet, sealhulgas silmades. Seleen aitab vähendada halli kae arengut.

Head seleeniallikad on rasvane kala, maks, pähklid ja seemned. Normaalse toitumise korral saab inimene päevase soovitusliku annuse, 60 mikrogrammi, kerge vaevaga kätte.

C-vitamiin

C-vitamiin ehk askorbiinhape on vesilahustuv vitamiin ja põhiline antioksüdant, mida leidub paljudes marjades ning puu- ja köögiviljades, näiteks tsitruselised, brokoli, kaalikas, paprika jne. Parem on tarvitada värskeid vilju, kuna C-vitamiin on üsna temperatuuri-, valguse- ja hapnikutundlik.

Kuidas C-vitamiin silmi kaitseb? Askorbiinhape toetab silmades olevaid veresooni, tagades nende elastsuse ja takistades kae moodustumist. Päevane soovituslik annus on alates 100 mg.

Kes vajavad C-vitamiini rohkem kui 100mg? Suurenenud vajadus esineb suitsetajatel, rasedatel ja imetavatel emadel.

Oomega-3-rasvhapped

Nägemise arengul ja säilitamisel mängivad tähtsat rolli kaks asendamatut rasvhapet, oomega-3-rasvhapped dokosaheksaeenhape (DHA) ja eikosapentaeenhape (EPA). Silma võrkkest sisaldab suurel määral DHA-d, mis viitab selle olulisusele silma ainevahetuses. EPA-l on tähtis roll DHA sünteesimisel.

Mõlemad rasvhapped on väga olulised nägemise arenguks lootel ja imikul, täiskasvanutel aitavad need kaitsta silma võrkkesta.

Kuidas oomega-3 silmade tervist toetab? Need rasvhapped aitavad säilitada nägemise teravust. Oomega-3-rasvhapete puudusega seostatakse kuiva silma sündroomi. EPA ja DHA aitavad tagada piisava rasva hulga silma pisarakiles, mis niisutab silma. Oomega-3-rasvhapete puudust seostatakse teistegi silmahaigustega, nagu kollatähni kärbumise ja glaukoomiga.

Tervisele olulisi oomega-3-rasvhappeid leidub enim kalas, oomega-6-rasvhappeid pähklites ja taimeõlides.

Päevases soovituslikus DHA ja EPA koguses pole kokku lepitud, kuid nende omavaheline suhe võiks olla 1:1 ja anda täiskasvanu kaloraažist ligikaudu 3%.

Mustikaekstrakt

Mustikaekstraktis sisalduvad toimeained parandavad nägemist hämaras ja pimedas. Tänu suurele vitamiin C sisaldusele tugevdavad need väikeste veresoonte seinu ja parandavad silmade vereringet. Samuti aitavad mustikas olevad antotsüaniidid kaitsta silma võrkkesta ja veresooni oksüdatiivsete kahjustuste eest.

Suvel korjatud mustikaid on mõistlik kohe tarbida ja talveks sügavkülmutada, kuid aastaringselt on apteegis müügil ka mustikaekstrakti tabletid ja kapslid.

Silmavitamiinis olulised ained koos

Parima tulemuse annab eelpool nimetatud toimeainete samaaegne tarvitamine, seepärast on oluline oma toidulauda jälgida. Apteegi käsimüügist saab ka silmade terviseks vajalikke aineid sisaldavaid toidulisandeid, mis kaitsevad silma võrkkesta ja nägemisnärvi, tugevdavad silma veresoonte seinu, hoiavad ära verevalumid ja parandavad nägemise teravust.

A-vitamiini, oomega-3-rasvhappeid, luteiini ja mustikaekstrakti sisaldavaid toidulisandeid on soovitatav võtta silmade väsimuse või ülekoormuse korral.

Samuti on need toidulisandid abiks silma võrkkesta ohustavate haiguste, näiteks kõrgvererõhktõve või suhkruhaiguse ennetamisel ja ravis. Toidulisandite seast leiab sobivaima preparaadi koos apteekriga.

Allikas: Südameapteek

Jäta kommentaar
või kommenteeri anonüümselt
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare

ELUTARGA TOP

Viimased uudised