Kommide, küpsiste ja karastusjookidega maiustavad lapsed saavad järjest vähem oomega-3- ja rohkem oomega-6-rasvhappeid.

OOMEGA-3-RASVHAPPED

Miks vajalikud?

  • Eriti vajalikud nahale ja kogu organismile.
  • Reguleerivad rasvade ainevahetust, aidates ennetada ateroskleroosi ja südame isheemiatõve ning kõrgvererõhutõve arengut, samuti soodustavad arteriaalse vererõhu alanemist.
  • Närvikoe, silma võrkkesta ja südamelihaste struktuurielemendid, parandades pea- ja seljaaju, silmade ja südame funktsioone.
  • Aitavad ära hoida trombotsüütide ehk vereliistakute kokkukleepumist, vähendades nii trombide tekke riski ja veresoonte lubjastumist ning hoides ära infarktide ja insultide teket.
  • Allergiavastase toimega, mis on eriti tähtis neile, kes kannatavad bronhiaalastma või allergiliste nahahaiguste, nt psoriaasi ja ekseemide käes.
  • Mõned uuringud on näidanud oomega-3-rasvhapete soodsat mõju ka reuma ravis.
  • Olulised viimasel kolmel raseduskuul, samuti lapse esimese poolteise eluaasta jooksul.
  • Vajalikud loote närvisüsteemi arenguks ja kindlustavad lapse normaalse nägemisfunktsiooni kujunemise.
  • Rasedusaegne defitsiit võib soodustada lastel allergiate teket.
  • Rasedatel aitavad vähendada rasedustoksikoosi riski.

Kust saab?

  • Peamiselt rasvastes süvaveekalades – lõhe, makrell, sardiin, tuunikala, heeringas.
  • Taimedest linaseemnetes ja linaseemneõlis, oliiviõlis, sojaubades ja sojaõlis, kõrvitsaseemneõlis, tofus, Kreeka pähkli õlis, lillkapsas, brokolis, täisterades, värsketes juurviljades ja küüslaugus.

OOMEGA-6-RASVHAPPED

Miks vajalikud?

  • Stimuleerivad naha ja juuste kasvu.
  • Abiks luustiku ja suguorganite funktsiooni säilitamisel.
  • Aitavad langetada kolesterooli, reguleerida ainevahetust ning tagada vere hüübimisvõime.

Kust saab?

  • Peamised allikad on taimeõlid – maisi-, päevalille-, seesami-, Kreeka pähkli, nisuidu- ja sojaõli.
  • Saab ka linnulihast ja munadest.

OOMEGA-9-RASVHAPE

Miks vajalik?

  • Ateroskleroosi- ja põletikuvastane toime.
  • Suurendab hea kolesterooli ja vähendab halva kolesterooli sisaldust veres.

Kust saab?

  • Parim allikaks on oliiviõli.

Oomega-6-rasvahapetega ei tasu liiialdada!

Organismi heaks terviseks on oluline oomega-3- ja oomega-6-rasvhapete tasakaal. Oomega-6-rasvhapete liigne rohkus toidus võib kasvatada mitmete tervisevaevuste riski, näiteks aterosklerootilised südamehaigused, osteoporoos, astma ja ekseemid.