Just need oomega-rasvhapped on hea tervise tagamiseks väga vajalikud



Just need oomega-rasvhapped on hea tervise tagamiseks väga vajalikud
Päevalilleõli on oomega-6 rasvhapete allikas.Foto: Ilmar Saabas

Uuringute järgi esineb oomega-3-rasvhapete puudust isegi kuni 85% rahvastikust. Oomega-3-rasvhapete puudust võib kahtlustada, kui on õpiraskused, halb mälu või keskendumishäired, kuivad juuksed või kõõm, kuiv ja kare nahk, premenstruaalne sündroom ja tundlikud rinnad, kuivad ja sügelevad silmad, põletikulised protsessid, kõrge vererõhk, depressioon ja ärevushäired, sage janu või urineerimine, haavad paranevad aeglaselt.

Kommide, küpsiste ja karastusjookidega maiustavad lapsed saavad järjest vähem oomega-3- ja rohkem oomega-6-rasvhappeid.

OOMEGA-3-RASVHAPPED

Miks vajalikud?

  • Eriti vajalikud nahale ja kogu organismile.
  • Reguleerivad rasvade ainevahetust, aidates ennetada ateroskleroosi ja südame isheemiatõve ning kõrgvererõhutõve arengut, samuti soodustavad arteriaalse vererõhu alanemist.
  • Närvikoe, silma võrkkesta ja südamelihaste struktuurielemendid, parandades pea- ja seljaaju, silmade ja südame funktsioone.
  • Aitavad ära hoida trombotsüütide ehk vereliistakute kokkukleepumist, vähendades nii trombide tekke riski ja veresoonte lubjastumist ning hoides ära infarktide ja insultide teket.
  • Allergiavastase toimega, mis on eriti tähtis neile, kes kannatavad bronhiaalastma või allergiliste nahahaiguste, nt psoriaasi ja ekseemide käes.
  • Mõned uuringud on näidanud oomega-3-rasvhapete soodsat mõju ka reuma ravis.
  • Olulised viimasel kolmel raseduskuul, samuti lapse esimese poolteise eluaasta jooksul.
  • Vajalikud loote närvisüsteemi arenguks ja kindlustavad lapse normaalse nägemisfunktsiooni kujunemise.
  • Rasedusaegne defitsiit võib soodustada lastel allergiate teket.
  • Rasedatel aitavad vähendada rasedustoksikoosi riski.

Loe veel

Seotud lood:

Kust saab?

  • Peamiselt rasvastes süvaveekalades – lõhe, makrell, sardiin, tuunikala, heeringas.
  • Taimedest linaseemnetes ja linaseemneõlis, oliiviõlis, sojaubades ja sojaõlis, kõrvitsaseemneõlis, tofus, Kreeka pähkli õlis, lillkapsas, brokolis, täisterades, värsketes juurviljades ja küüslaugus.

OOMEGA-6-RASVHAPPED

Miks vajalikud?

  • Stimuleerivad naha ja juuste kasvu.
  • Abiks luustiku ja suguorganite funktsiooni säilitamisel.
  • Aitavad langetada kolesterooli, reguleerida ainevahetust ning tagada vere hüübimisvõime.

Kust saab?

  • Peamised allikad on taimeõlid – maisi-, päevalille-, seesami-, Kreeka pähkli, nisuidu- ja sojaõli.
  • Saab ka linnulihast ja munadest.

OOMEGA-9-RASVHAPE

Miks vajalik?

  • Ateroskleroosi- ja põletikuvastane toime.
  • Suurendab hea kolesterooli ja vähendab halva kolesterooli sisaldust veres.

Kust saab?

  • Parim allikaks on oliiviõli.

Oomega-6-rasvahapetega ei tasu liiialdada!

Organismi heaks terviseks on oluline oomega-3- ja oomega-6-rasvhapete tasakaal. Oomega-6-rasvhapete liigne rohkus toidus võib kasvatada mitmete tervisevaevuste riski, näiteks aterosklerootilised südamehaigused, osteoporoos, astma ja ekseemid.

Jäta kommentaar
või kommenteeri anonüümselt
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare

ELUTARGA TOP

Viimased uudised