Kuidas muuta luud võimalikult tugevaks

 (12)

Kuidas muuta luud võimalikult tugevaks
.

Luud on meie keha tugisüsteem ning elu jooksul peavad nad taluma suurt koormust.

Tihtipeale teadvustame luude olemasolu ja nende rolli alles siis, kui midagi juhtub – kas tekib luumurd või luude hõrenemine ehk osteoporoos ning seetõttu meie liikumisvõime kannatab.

Kuidas oma keha tugisüsteemi eest hoolitseda nii, et luud oleksid võimalikult tugevad ning suudaksid meie heaks veel kaua töötada?

Mitte ainult Ca

Luu on elav kude, mida ka täiskasvanueas pidevalt lammutatakse ja üles ehitatakse. Osteoporoos tekib siis, kui lammutusprotsessid on ehitusprotsesside suhtes ülekaalus, see sõltub meie elustiili ja hormonaalsete tegurite koosmõjust. Näiteks on lisaks kaltsiumile (Ca) luude jaoks väga oluline ka K-vitamiin, mille puudusest võib samuti osteoporoos tekkida.

Enam levinud on uskumus, et luude tugevust mõjutab meie toidus leiduva Ca puudus. Kuid vähem on teada see, et luude kadu soodustab ka meie liigne fosfori (P) tarbimine, rafineeritud suhkru liigsöömine, valgurikas toit, happeline toit, rohke sool toidus, mineraalainete vähesus jne.

Kõrvale ei saa jätta ka geneetilise teguri olemasolu ning selliseid tugevaid mõjutajaid nagu alkoholitarbimine, suitsetamine, kohvijoomine ja füüsilise aktiivsuse vähesus. Füüsiline aktiivsus on oluline luude tugevuse mõjutaja – liikumatus suurendab Ca väljaviimist luudest kaks korda. Tund aega mõõdukat liikumist kolm korda nädalas aitab ennetada luude kadu, seda ka postmenopausis naistel.

Loe veel

Seotud lood:

Ca väljaviijaks luudest on nii liiga vähene kui ka liigne valk meie toidus. Kõige valgurohkemad toiduained on peamiselt loomsed tooted – lihad, piimatooted, munad.

Valku leidub ka paljudes taimsetes toiduainetes, kuid just loomse valgu liigset tarbimist on seostatud osteoporoosiriski suurenemisega. Huvitav fakt on see, et taimetoitlastel esineb luude hõrenemist harvem.

Loomne toit on taimse toiduga võrreldes ka happelisem, mis soodustab samuti Ca väljaviimist luudest ning selle eritumist uriiniga.

Sama toime on ka kõrge soolasisaldusega toidul, rafineeritud suhkrul, alkoholil ja suitsetamisel. Seega luude tervise seisukohast on parim toit aluseline. Valdavalt aluseline toit on aedvilja- ja puuviljarikas, selle koostisse kuuluvad pähklid, kaunviljad ning see sisaldab minimaalselt liha- ja piimatooteid.

Liigne fosfor

Kuidas satub meie toidulauale liigne fosfor? Näiteks karastusjoogid sisaldavad fosfaate, mida seostatakse osteoporoosi tekkega, sest need tõstavad veres võrreldes Ca-ga P taset.

Kui P tase on kõrge ja Ca tase madal, tõrjutakse Ca luudest välja. Eriti fosfaatiderikkad ja Ca-vaesed on Coca-Cola ja Pepsi-Cola.

Olulisem kui P-sisaldus ongi P ja Ca omavaheline suhe. Lihas ja linnulihas on see ligikaudu 1:120, karastusjookides 1:500. Normaalseks suhteks peetakse umbes 1:0,5.

Kaitse osteoporoosi vastu

Lisaks kaltsiumile on luude moodustamiseks vaja ka selliseid mineraalaineid nagu magneesium, vask, mangaan, tsink ja boor. Kõrvale ei saa jätta ka D-vitamiini olulisust, mis aitab kehal kaltsiumi omastada.

Samas on leitud, et kestev kaltsiumi ja D-vitamiini tarvitamine suurendab osteoporoosiriski ning selle põhjuseks on teiste vajalike mineraalainete ja vitamiinide puudus, mis kaltsiumi luudes aitavad hoida. Liigne Ca küll D-vitamiini abil imendub organismis, kuid ladestub luude asemel veresoontes, neerudes ja mujal. Seega luud toetavat toidulisandit valides tuleb kindlasti valida selline preparaat, mis peale Ca ja P ka kõiki luu jaoks vajalikke mineraale ja vitamiine sisaldaks.

Piim ei kaitse murdude eest

Vastupidiselt uskumusele, et piim ja piimatooted on parimad osteoporoosi ennetajad, ei ole leitud rohkema piima tarbimise ja luumurdude vältimise vahel seost. Parimad osteoporoosi vastu kaitsvad toidud on rohelised aedviljad kapsa perekonnast – spargelkapsas, rooskapsas jt. Ka sojas leiduvad isoflavonoidid aitavad ennetada luude kadu.

Tänu suurele K-vitamiini- ja isoflavonoidide sisaldusele on ideaalne taim ka lutsern, mille idud on peaaegu igale toidule heaks lisapalaks.

Selleks et luud püsiksid terved, tuleb panna põhirõhk just taimsele toidule, kus on piisavalt palju rohelist lehtvilja ning vähendada loomse toidu tarbimist.

Jäta kommentaar
või kommenteeri anonüümselt
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare

ELUTARGA TOP

Viimased uudised